יום רביעי, 24 באפריל 2013

חוכמת ההמונים

חוכמת ההמונים

הפרק השני בבלוג המופלא יתייחס לנושא שנלמד בישעור האחרון - חוכמת ההמונים.
על פי רעיון זה, חוכמת הרוב עולה לעיתים על חוכמת מומחים פרטניים. לפי חוכמת ההמונים, כאשר נשקלל את התשובות של מספר רב של אנשים (שאינם קשורים ומכירים זה את זה), השקלול יהיה כמעט תמיד קרוב יותר לתשובה הנכונה, ומדוייק יותר מהפתרון שיספק מומחה בתחום.
אומנם עקרון זה אינו מבטל את מקומו של המומחה, אולם בתנאים מסוימים חשוב להיות מודעים לכח של חוכמת ההמונים.
למרות הסיכון מהטיות והשפעה של דעת הרוב על החלטת הפרט, במקרים רבים חוכמת ההמונים תספק את הפיתרון הטוב ביותר.

דוגמאות לשימוש והצדקה של חוכמת ההמונים:
  •  במשחק "מי רוצה להיות מליונר" בשאלות שפנה המתמודד לקהל, סופקה התשובה הנכונה ב91% מן המקרים. בעוד כאשר פנה לחבר טלפוני, החבר צדק רק בכ50% מהמקרים. זאת למרות שהחבר הטלפוני הוא כביכול מומחה, במיוחד כאשר המתמודד מכיר את החבר, יודע את נקודות החוזקה והחולשה שלו וכנראה פונה אליו בתחומים בהם הוא חזק.
  • בדירוג Page Rank של גוגל, מדד חשוב המדרג את טיב האתרים ברשת. מדד מרכזי בדירוג מושפע מדעה חיצונית של אתרים וגולשים על האתר המדורג. באופן פשוט אם הרבה גולשים נכנסו לאתר, כנראה שהאתר טוב, וכתוצאה מכך גוגל ידרג את האתר גבוה יותר. זוהי דוגמה לחוכמת המונים המשפיעה על החלטות של חברת ענק כמו גוגל.

ניפגש בשבוע הבא...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה