זהו הפוסט הראשון - פוסט הבכורה (מבין תשעה) שיפורסם במהלך הסמסטר בבלוג החדש שלי העוסק בניהול ידע. במסגרת קורס זה, ירכז הבלוג את הנושאים אשר נלמדו בשיעור, בשילוב עם דיונים ורעיונות מרכזיים. במהלך הסמסטר אבחר תשעה מפגשים ואציג אותם בכל אחד מהפוסטים הבאים.
אחד הנושאים שנלמדו היום בשיעור הינו תיאורית Hype Cycle. תיאוריה זו פותחה ע"י חברת Gartner - חברה אמריקאית למחקר וייעוץ של טכנולגיית מידע הפונה אל הדרג האסטרטגי/ניהולי גבוה של חברות. ע"פ תיאוריה זו, לכל טכנולגייה באשר היא, קיים מחזור חיים בעל חמישה שלבים. מחזור החיים מוצג בעזרת עקומה ואילו חברת Gartner קובעת בכל שנה היכן נמצאת הטכנולוגיה על גבי העקומה, כלומר באיזה שלב היא במחזור החיים שלה. זוהי תחזית אשר עוזרת לצפות האם הטכנולגייה נמצאת בראשית דרכה, לקראת השיא, בדעיכה, או בשלב ההתייצבות. בהתאם לתחזיות אילו (שאינן תמיד מדוייקות) ניתן להתייחס לטכנולוגיות השונות בפרופורציה הנכונה ולשקול האם כדאי להשקיע בהן.
חמשת שלבי מחזור החיים לפי Hype Cycle:
1. פריצת הדרך - השלב הראשון במחזור החיים, אשר יוצר עניין רב, פריצת הדרך או השקת המוצר.
2. שיא של ציפיות יתר- פרסום יתר לעיתים או ציפיות מוגזמות מובילות את הטכנולוגיה ל"פיק". לעיתים נוצרת "בועה" והשיא אליו הגיעה גבוה מידי.
3. התפכחות, תהום האשליות - לאחר ההבנה כי נקודת השיא הייתה מופרזת, חלה דעיכה, חוסר עניין והערך העסקי של הטכנולוגיה יורד.
4. הארה - לאחר הנטישה, עסקים מסויימים עדיין משתמשים בטכנולוגיה. השימוש והתועלת ממנה עולים בצורה מתונה הפעם.
5. פלאטו - מישור - הטכנולוגייה מתייצבת ולעיתים אף מתפתחת, זהו מקומה האמיתי. לא מנופחת ציפיות מצד אחד ולא בתחתית התהום מצד שני.
בתרשים ניתן לראות דוגמה של עקומת Hype Cycle כאשר מספר טכנולוגיות ממקומות בהתאם למחזור החיים שלהם כשאר לכל טכנולוגיה קיימת תחזית תוך כמה זמן תגיע לאזור ה"פלאטו".
אחד הנושאים שנלמדו היום בשיעור הינו תיאורית Hype Cycle. תיאוריה זו פותחה ע"י חברת Gartner - חברה אמריקאית למחקר וייעוץ של טכנולגיית מידע הפונה אל הדרג האסטרטגי/ניהולי גבוה של חברות. ע"פ תיאוריה זו, לכל טכנולגייה באשר היא, קיים מחזור חיים בעל חמישה שלבים. מחזור החיים מוצג בעזרת עקומה ואילו חברת Gartner קובעת בכל שנה היכן נמצאת הטכנולוגיה על גבי העקומה, כלומר באיזה שלב היא במחזור החיים שלה. זוהי תחזית אשר עוזרת לצפות האם הטכנולגייה נמצאת בראשית דרכה, לקראת השיא, בדעיכה, או בשלב ההתייצבות. בהתאם לתחזיות אילו (שאינן תמיד מדוייקות) ניתן להתייחס לטכנולוגיות השונות בפרופורציה הנכונה ולשקול האם כדאי להשקיע בהן.
חמשת שלבי מחזור החיים לפי Hype Cycle:
1. פריצת הדרך - השלב הראשון במחזור החיים, אשר יוצר עניין רב, פריצת הדרך או השקת המוצר.
2. שיא של ציפיות יתר- פרסום יתר לעיתים או ציפיות מוגזמות מובילות את הטכנולוגיה ל"פיק". לעיתים נוצרת "בועה" והשיא אליו הגיעה גבוה מידי.
3. התפכחות, תהום האשליות - לאחר ההבנה כי נקודת השיא הייתה מופרזת, חלה דעיכה, חוסר עניין והערך העסקי של הטכנולוגיה יורד.
4. הארה - לאחר הנטישה, עסקים מסויימים עדיין משתמשים בטכנולוגיה. השימוש והתועלת ממנה עולים בצורה מתונה הפעם.
5. פלאטו - מישור - הטכנולוגייה מתייצבת ולעיתים אף מתפתחת, זהו מקומה האמיתי. לא מנופחת ציפיות מצד אחד ולא בתחתית התהום מצד שני.
בתרשים ניתן לראות דוגמה של עקומת Hype Cycle כאשר מספר טכנולוגיות ממקומות בהתאם למחזור החיים שלהם כשאר לכל טכנולוגיה קיימת תחזית תוך כמה זמן תגיע לאזור ה"פלאטו".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה