יום שבת, 1 ביוני 2013

ארגון לומד, תחקור והפקת לקחים

בהרצאה השבוע עסקנו בנושא תחקור והפקת לקחים.
המשכנו לדבר על הנושא של השבוע שעבר - ארגון לומד. אחד הכלים הלימודיים עבור כל ארגון הדוגל בניהול ידע הינו ביצוע תחקירים.
תחקיר ארגוני, זוהי בדיקה של אירוע או תופעה שהארגון מעורב בהם באופן המאפשר למידה, הפקת לקחים והסקת מסקנות. התחקיר מבוסס על איסוף של פרטים ועובדות הקשורים לנושא הנחקר, הוא מתבצע באופן יזום, ומסקנותיו נועדו להצגת מצב קיים בפני אנשים אחרים. שלא כמו בחקירה, התחקיר אינו מיועד למצוא אשמים אלא לחשוף את העובדות, לשפר ולייעל. לעתים, כדי לנתק את הגורמים המעורבים בתחקיר מהקונוטציה השלילית שבו משתמשים בשמות אחרים.
ביצוע תחקירים קיים עבור אירועים שעשויים להתרחש, או עבור אירועים שהתרחשו בעבר וניתן ללמוד מהם ולהסיק מסקנות לעתיד מסקנות אלו ישפר את הארגון וימנעו תקלות עתידיות.
השאלה המרכזית בעת ביצוע תחקיר היא שאלת ה"למה"? מדוע התרחשה התקלה או המקרה. לא מומלץ לחפש אשמים, במקום זאת כדאי להבין מה קרה, למה קרה ואיך ניתן ללמוד מהמקרה ולמנוע אותו בעתיד.
נקודה חשובה נוספת היא תשומת לב להבדל בין תחקיר לחקירה. תחקיר אינו מתמקד במציאת אשמים, כי אם במציאת גורמים מרכזיים, תהליכי עבודה ואפשרויות לשיפור.
אין צורך לתחקר כל אירוע שהתרחש כמובן, אלא רק אירועים משמעותיים, כישלונות או אירועים בעלי משמעות גבוהה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה